افرادی که دورکاری می‌کنند چه راز مهمی را از شرکت پنهان می‌کنند؟
۱۴۰۱/۰۵/۰۸ تاریخ انتشار

گروهی از افراد شاغل در حوزه فناوری، بانک‌داری و بیمه پس از شیوع کووید 19 موفق به پیدا کردن راهی برای دو برابر کردن دستمزد خود شده‌اند، به‌طوری که از منازل خود دو شغل تمام وقت را به شکل راه دور انجام می‌دهند و جالب آن‌که در این مورد با مدیران یا همکاران خود هیچ صحبتی نکرده‌اند. این افراد در دفاتر محل زندگی خود به‌طور همزمان به أمور دو شرکت از طریق لپ‌تاپ رسیدگی می‌کنند و سعی می‌کنند تا حد امکان از حضور در جلسه‌های آنلاین بدون پایان فرار کنند. جالب آن‌که برخی از آن‌ها به‌طور همزمان وارد دو جلسه می‌شوند. آن‌ها از مرخصی‌های پولی خود به گونه‌ای استفاده می‌کنند تا بتوانند پروژه‌های بزرگ و گاهی أوقات توسعه برنامه‌های کاربردی را در زمان کوتاهی به سرانجام برسانند. نکته قابل تامل در این زمینه این است که این افراد در بیشتر موارد بیشتر از 40 ساعت در هفته برای هر دو شغل روی هم کار نمی‌کنند. آن‌ها به دلیل این‌که احساس می‌کنند سیستم از آن‌ها استفاده کرده و در مقابل دستمزد خوبی به آن‌ها پرداخت نکرده عذرخواهی نمی‌کنند.

یک مهندس نرم‌افزار 29 ساله که از ماه ژوئن همزمان در یک شرکت رسانه‌ای و یک شرکت نرم‌افزاری کار می‌کند در این خصوص به سایت وال‌استریت ژورنال گفته است:

  • «این دو شغل برای یک نفر است.» او تخمین می‌زند که وقتی به سراغ کار دوم رفته، هفته‌ای 3 تا 10 ساعت کار واقعی انجام داده است. بقیه کارها فقط شرکت در جلسات بدون هدف و خسته‌کننده بوده است. 
  • وی توسط یک وب‌سایت جدید به‌نام Overemployed جذب شد. سایتی که اوایل بهار 2021 توسط دو متخصص حوزه فناوری راه‌اندازی شد و هدفش کمک به متخصصانی است که دوست دارند به شکل مخفیانه مشاغل دیگری نیز داشته باشند و بتوانند دستمزد بیشتری دریافت کنند. این سایت سعی دارد به افرادی که به واسطه بیماری همه‌گیری شغل خود را از دست داده‌اند کمک کند. 

یکی از کارگران دو شغله می‌گوید:

  • «هرچه بیشتر کار کنید، به نظر می رسد که حقوق کمتری می‌گیرید و جالب آن‌که با انجام دو کار به‌طور همان، حقوق و دستمزدی که دریافت می‌کنم چندان زیاد نیست.»

وب‌سایت Overemployed می‌گوید برای این مشکل موفق به پیدا کردن راه‌حلی شده است.

یکی از بنیانگذاران این وب‌سایت، 38 سال است که در دو شرکت فناوری در منطقه خلیج سان فرانسیسکو کار می‌کند. او می‌گوید: «دیگر هیچ شغل مادام‌العمری حتی در IBM وجود ندارد.» این سایت نکاتی را درباره چگونگی تنظیم قراردادها با کارفرمایان، موفقیت در جلسات و مذاکرات و اطلاعاتی که باید در پروفایل‌های لینکدین ثبت شوند و اطلاعاتی که به‌سان پرچم قرمزی هستند و نباید در پروفایل ثبت شوند را شرح می‌دهد. این سایت می‌گوید افرادی که به دنبال انجام کار دومی هستند نباید از پاکسازی پروفایل‌هایی که روی رسانه‌های اجتماعی مثل لینکدین دارند غافل شوند. 

یکی از پست‌های منتشر شده در سایت Overemployed به این نکته اشاره دارد که در حرفه خود به جای آن‌که از نردبان لغزنده‌ای بالا بروید، سعی کنید از درب کناری آن استفاده کنید. وال استریت ژورنال می‌گوید بیشتر این افراد به‌طور معمول 200،000 تا 600،000 دلار در سال دستمزد دارند که شامل پاداش و سهام می‌شود. این افراد با انجام دو کار به‌طور همزمان توانسته‌اند بخشی از بدهی وام دانشجویی را پرداخت کنند‌، حساب‌های پس‌انداز بچه‌های خود را پر کنند و با پول اضافی ملزومات خانه یا حتا ماشین‌های اسپرت خریداری کنند. 

این مهندس نرم‌افزار 29 ساله می‌گوید:

  • « پولی که این‌گونه دریافت می‌شود باورنکردنی است. البته استرس زیادی دارد، زیرا باید صبح زود بیدار شوید و هیچ‌گاه با خود نگویید دومرتبه یک روز تکراری را آغاز کرده‌ام‌.» 

بنیان‌گذار Overemployed می‌گوید هنگامی که تصمیم گرفت دو شغل داشته باشد رکود شغلی آغاز شد. سال گذشته به این موضوع فکر می‌کرد که ارتقا دریافت می‌کند، اما به فاصله کوتاهی مشاهده کرد نیمی از همکارانی که دارد به جای آن‌که ارتقا شغلی پیدا کنند اخراج شدند. با دریافت پیشنهاد از یک شرکت فناوری در کمتر از 10 مایلی محل زندگی‌اش، تصور کرد که باید شغل فعلی خود را ترک کند. سپس به ذهنش خطور کرد: چرا هر دو کار را به‌طور همزمان انجام ندهم؟ 

او می‌گوید: «وقتی فشار بیشتر می‌شود، شما شروع به شمردن ساعت‌ها و روزهایی می‌کنید که باید کارها را در زمان مقرر تحویل دهید.» بر همین اساس  وب‌سایت مذکور را راه‌اندازی کرد تا به سایر متخصصان نشان دهد که تنوع منابع درآمدی و مزایای آن چه دستاوردهایی برای آن‌ها خواهد داشت. 

آیا من سعی می‌کنم مثل یک کارمند پنج ستاره باشم؟ نه واقعا. من فقط سعی می‌کنم کار مورد نیاز خود را انجام دهم تا اخراج نشوم.

این بیماری همه‌گیر به ما فرصت‌های جدیدی داد تا از نقطه امن خود خارج شویم. صرفنظر از تعداد ورود به سیستم‌ها، مدیران نمی‌توانند بر تمامی فعالیت‌های کارمندان خود و میزکار آن‌ها به‌طور کامل نظارت کنند. 

در این حالت کارکنان آزادی بیشتری احساس می‌کنند. این تغییر رویکرد منطقی است. یک کارگر می‌تواند بعد از ظهر به تفریح بپردازد، بدون آن‌که مجبور شود این موضوع را به کسی اطلاع دهد. ونسا بربانو، استاد مدیریت در مدرسه بازرگانی کلمبیا که در مورد رفتارهای نادرست کارکنان مطالعه کرده در این خصوص می‌گوید: «پس از ماه‌ها دوری از دفتر، جایی که کارگران روابط عمیقی با همکاران خود برقرار کرده بودند و احساس مسئولیت بیشتری نسبت به شرکت داشتند، با گذشت زمان متوجه شدند که بسیاری از این ارتباطات ارزشی ندارند.»

مطمئناً بسیاری از کارکنان دورکار در خانه بیشتر کار کرده‌اند و برخی موفق شده‌اند ارزشمند بودن خود را به اثبات برسانند، در حالی که برخی دیگر به همان چیزی که داشتند قانع بودند. 

زیبایی کار از راه دور در واقع این است که شما حق انتخاب دارید. برخی از کارگران در ایالات متحده با استناد به فرسودگی شغلی کووید 19 درخواست یک ماه مرخصی را مطابق با قانون PTO به مدیر خود ارایه کرده و مسئولیت‌هایشان را به یک همکار جدید واگذار کرده‌اند و در این مدت روی پروژه‌ای را قبول کرده‌اند. در برخی پروژه‌های پیچیده، افراد وظایف خود را به فرد دیگری محول نمی‌کنند، بلکه از تکنیک تاخیر در انجام کارها و با ترفندهایی که دارند استفاده می‌کنند. در این حالت قادر به انجام چند کار مختلف هستند. 

در برخی موارد، این افراد سه شغل را به شکل همزمان انجام می‌دهد و از سه لپ‌تاپ برای انجام کار اصلی، کارهای شخصی و شغل دوم استفاده می‌کنند و روی هر لپ‌تاپ پروژه مربوط به آن شغل را باز می‌کنند. 

شما باید به‌طور فیزیکی تغییر حالت دهید تا مغز‌تان فعال باشد و درک کند در حال انجام دو کار متفاوت هستید. برای حفظ جدایی و محرمانه بودن، برخی کارگران مرورگرها را در حالت نصف صفحه قرار می‌دهند و از میکروفون‌های خارجی برای تعامل با کارفرمایان استفاده می‌کنند یک کارگر با ورود به جلسات از طریق کامپیوتر و انجام مکالمه با دیگری از طریق تلفن قادر است در جلسات مختلف حاضر شود. 

برخی از این افراد می‌گویند رویکرد فوق باعث شده تا بتوانند در شنیدن همزمان دو جمله کاملا متفاوت از یکدیگر و پردازش مفهوم این جملات استا شوند. به‌طور مثال، اگر این مشکل به وجود آید که فردی در جلسه دوم ناخواسته در حال گوش داده به صدای شما است، به راحتی قادر به قطع تلفن هستید. 

وقتی کارگر به‌طور همزمان در دو جلسه باید حاضر شود از رویکرد حالت انتظار استفاده می‌کند، به یک پرسش پاسخ می‌دهد، تلفن را از حالت انتظار خارج می‌کند و به تماس دوم پاسخ می‌دهد و در ادامه می‌گوید مشکلی در ارتباط به وجود آمده، ممکن است دوباره سوال را تکرار کنید؟

کارگران حرفه‌ای‌تر از حضور در جلسه‌ها فرار می‌کنند و در بیشتر موارد به به همکاران خود می‌گویند که فکر نمی‌کنند مشکل آن‌ها نیاز به تماس داشته باشد و می‌تواند در Slack به شکل سریع‌تری به آن‌ها کمک کند. 

مردم عاشق این‌کار هستند، زیرا هدف اصلی آن‌ها تمام کردن آن پروژه است. بنابراین وقت خود را تلف نمی‌کنند. 

یکی از مهندسان نرم‌افزار در اروپا که در چند سال گذشته دو شغل را ترک کرده در این خصوص می‌گوید: « من فکر می‌کنم برای تازه‌واردان به این تجارت، قوانین نانوشته زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را به‌طور کامل درک کنند.»

البته برای انجام دو شغل به‌طور همزمان باید تیزهوشی خوبی داشته باشید. به‌طور مثال، وال‌استریت ژورنال با مهندس نرم‌افزاری در این خصوص گفته کرده است. این مهندس می‌گوید: «در سال 2018 به شرکت اصلی گفتم که باید در یک دوره امنیت سایبری در لندن شرکت کنم. برای چند ماه به آن‌جا نقل مکان کردم، ساعاتی را که در کلاسی که وجود خارجی نداشت، حاضر بودم، اما در حال انجام پروژه دیگری بودن که روزانه 350 دلار اضافی دستمزد دریافت می‌کردم. از آن زمان به بعد روی انجام دوکار همزمان متمرکز شدم و به‌طور دایم ویدئوکنفرانس‌ها را تغییر می‌دادم. گاهی أوقات تنها از تماس صوتی استفاده می‌کردم و روی یکی از لپ‌تاپ‌ها بلندگو و صدا را قطع می‌کردم. گاهی اوقات شرایط پیش می‌آمد که صدای لپ‌تاپ دوم پخش می‌شد که به سرعت، بلندگوی دیگری را خاموز می‌کدرم و دومرتبه به جلسه وارد می‌شدم و جالب آن‌که کسی از این موضوع اطلاع پیدا نمی‌کرد. با این‌حال، هنگامی که برای مدت زمان طولانی این‌کار را انجام دهید با یک حالت دوگانه در زندگی روبرو می‌شوید.»

به‌طور مثال، در نمونه دیگری یکی از کارگران در مورد دریافت دستمزد خود با مشکل روبرو شده بود و مجبور شده بود سند دستمزد خود را روی صفحه‌نمایش لپ‌تاپ به کارفرمان نشان دهد، در حالی که به‌طور همزمان سند حقوق و دستمزد شغل دوم نیز روی همان پلت‌فرم باز بود. بر همین اساس مجبور شده بود به سرعت صفحه‌نمایش خاموش کند و به کارفرما اعلام کند مشکلی در پرداخت‌ها به وجود نیامده و اشتباه کرده است. 

یک دانشمند داده در ریچموند ایالات متحده، شگفت زده شد وقتی رئیسش ناگهان تماس ویدیویی برقرار کرد که تیم هیچ‌گاه در مورد برقراری تماس ویدیویی با او هماهنگی لازم را انجام نداده بود، در حالی که او در خانه و به شکل مخفیانه مشغول تدریس بود. او به دانش‌آموزان گفت که 10 دقیقه استراحت کنند و به سراغ کامپیوتر دوم رفت. Overemployed فهرستی از حرکات و تکنیک‌های بهانه‌تراشی برای کارگران ترتیب داده مثل یک تماس ضروری از مدرسه فرزندشان دریافت کرده تا این افراد بتوانند با خیال آسوده کار دوم را انجام دهند. 

این فرد می‌گوید: «من فقط احساس می‌کردم کاری انجام نمی‌دهم. بنابراین دوست داشتم کار پیمانکاری را در کنار شغلی اصلی خودم انجام دهم. اما در دفتر گیر کرده بودم و این‌کار غیرممکن به نظر می‌رسید. هنگامی که همه‌گیری در مارس 2020 همه را خانه‌نشین کرد شانس خود را آزمودم و در سه شرکت دیگر شروع به کار کردم.»

او در مورد آن ماه‌های اولیه قرنطینه می‌گوید: «من کاری برای انجام نداشتم و بنابراین بهترین زمان برای آزمایش ایده‌ای بود که در ذهن داشتم.» 

این فرد توانست در هفته 100 ساعت کار کند و زمان کمی را برای کار اصلی اختصاص دهد، با این‌حال، مدیریش با کم کاری او روبرو شود و درخواست کرد تلاش‌هایش را بیشتر کند. 

این فرد می‌گوید: « به مدیر گفتم من خیلی سخت کار می‌کنم. چطور می‌توانید این جمله را بگویید؟ حدس می‌زنم از دیدگاه او من هیچ‌کاری انجام نداده‌ام.» 

او سرانجام شغل اصلی خود را ترک کرد و در یکی از شرکت‌های دیگر با مزایایی به صورت تمام وقت مشغول به کار شد و توانست قرارداد کاری را متناسب با مهارت‌هایی که دارد با شرکت دیگری منعقد کند. 

کارگرانی که هنوز این بازی را انجام می‌دهند، می‌گویند که دائماً نگران این هستند که کسی به سراغ آن‌ها بیاید. با این حال‌، معتقد هستند که انجام همزمان چند کار به آن‌ها حس کنترل بیشتری می‌دهد. حتی اگر شرکت‌ها با این متخصصان در پاییز امسال یا اوایل سال آینده تماس بگیرند که به محل کار خود باز گردند دنیای کار از راه دور به اندازه‌ای بزرگ شده که به آن‌ها حق انتخاب می‌دهد. یک زن در آتلانتا که به‌طور همزمان در یک شرکت بیمه و یک شرکت مخابراتی کار می‌کرد، هنگامی که یکی از کارفرمایانش با ارسال نامه‌ای در مورد برنامه اولیه بازگشت به کار، ایمیلی ارسال کرد، اعتنایی به این نامه نکرد. او از حضور در محل کار امتنا کرد و به سرعت شغل دوم دیگری را پیدا کرد. او می گوید: «من اکنون اهرم قدرت دارم.» جالب آن‌که این فرد یک دستیار شخصی استخدام کرده کرده که در مورد حضور در جلسه‌ها یا رزرو تماس‌ها به او اطلاع می‌دهد. 

چگونه سازمان‌ها با این مسئله کنار می‌آیند؟ 

ریچارد گرینبرگ، وکیل استخدامی شرکت جکسون لوئیس در نیویورک می‌گوید: «داشتن دو شغل غیرقانونی نیست. "این بیشتر یک مسئله قراردادی است. شما با این‌کار ریسک بزرگی انجام می‌دهد، اما به ندرت پیش می‌آید که دو شغل با یکدیگر اصطلاک داشته باشند.»

کلر دیسون، وکیل استخدامی مینیاپولیس در شرکت لیتلر مندلسون می‌گوید: «اگر کارگری با کار در یک شرکت دیگر قرارداد غیر رقابتی را نقض کند، کارفرما می‌تواند از وی شکایت کند.»

آقای گرینبرگ می‌گوید: «یک شرکت می‌تواند از نظر تئوری از یک کارگر دوگانه برای مواردی مانند افشای اطلاعات محرمانه یا ارائه خود نادرست شکایت کند. به احتمال زیاد کارگر اخراج می‌شود. اجازه دهید صادق باشم. شما باید در این‌کار خیلی ناشیانه عمل کنید تا گرفتار شودید.» 

علاوه بر این‌، مدیران گاهی اوقات مشوق‌هایی را ارایه می‌کنند. آن‌ها نمی‌خواهند در این شرایط نیروهای متخصص را از دست بدهند و به این شکل مزیت رقابتی را به شرکت حریف واگذار کنند. بنابراین سعی می‌کنند با این مسئله کنار بیایند، زیرا در بازار فعلی کارگران حرف اول را می‌زنند.» 

کریس هنسن، مدیر فناوری سال گذشته در استارتاپی مشغول به کار بود که متوجه شد یکی از رمزگذارانش رفتارهای عجیب و غریبی از خود نشان می‌دهد. آقای هانسن می‌گوید: «پیمانکار موافقت کرده است که بر اساس قرارداد خود با آژانس نیروی انسانی که او را استخدام کرده است برای چند ماه نقش خود را در یک شرکت مالی ترک کند تا به تیم آقای هانسن کمک کند. اما حتی پس از انتقال از آخرین نقش خود، پیمانکار در جلسات حاضر نمی‌شود و کار دوم را انجام می‌دهد. بررسی نشان داد این مرد کار اصلی خود را ترک نکرده بود.»

آقای هنسن نگران رسیدن برنامه‌های کاری خود بود، اما ترجیح داد روی این موضوع پافشاری نکند. او می‌گوید: «من می‌توانم او را از دست بدهم، اما مثل این است که یکی از دستان خود را قطع کنم. داشتن یک فرد در کنارتان بهتر از تنها بودن است.»

علاوه بر این‌، رمزگذار به شکل پیمانکار کار می‌کرد و هیچ‌گونه مزایا یا امنیت شغلی نداشت. آقای هنسن می‌گوید: «می‌تواند کمی با کارگران این مدلی کنار بیاید. چه انگیزه‌ای برای مردم وجود دارد که با شما صادق باشند؟ بنابراین نباید به موضوعاتی مثل وفاداری بر مبنای این مدل کار فکر کنید.»

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg